Dopravné tunely – na Slovensku v zajatí nepochopenia a mýtov

  • 10. 6. 2009

Vo verejnosti vyvolávajú tunely zväčša negatívne významové konotácie spájané s predražovaním, nedodržaním časového harmonogramu, ale najmä s metaforickým pomenovaním ekonomickej trestnej činnosti. O ich pozitívach, výhodách a celkovom prínose pre spoločnosť sa hovorí už pomenej. A pritom práve tieto sú oproti iným variantom jednoznačné: skracujú dopravné trasy, šetria ľudské životy, čas i peniaze, nedevastujú prírodu a zemský povrch, sú ekologickejšie a v porovnaní s horskými priechodmi podstatne bezpečnejšie, nepodliehajú vplyvom počasia a tešia sa dlhej životnosti. V neposlednom rade v čo najväčšej miere zachovávajú charakter prírody a krajiny. Hoci investícia do nich je astronomicky vysoká, taká istá je aj návratnosť.

Nespočetné úspory a iné benefity

STA je dobrovoľným združením právnických a fyzických osôb pôsobiacich v odbore podzemného staviteľstva. Podporuje aktivity zamerané na intenzívne a extenzívne využitie podzemných priestorov v oblasti dopravnej infraštruktúry, vodného hospodárstva, energetiky, podzemných inžinierskych sietí či ekologických stavieb. S cieľom poskytnúť priestor na odovzdávanie skúseností z tunelového staviteľstva organizuje 18. 6. 2009 v bratislavskom Doprastave seminár Požiarne vetranie a bezpečnosť dopravných tunelov.

Na jún pripadajú výročia otvorenia dvoch najvýznamnejších tunelov na Slovensku – Sitiny a Braniska. Aj preto vyhlásila STA od 15. 6. do 15. 7. Mesiac tunelov, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie a korektné informovanie o týchto stavbách. Počas neho sa uskutoční v slovenských mestách aj putovná výstava 10 Naj s fotografiami nášho najstaršieho (Lamač), najdlhšieho (Branisko), najkratšieho (Stratená), najširšieho (Horelica), najdiskutovanejšieho (Višňové), najoriginálnejšieho (Telgárt), najradikálnejšie zmeneného (Pod hradom), najočakávanejšieho (Bôrik), najdlhšieho železničného (Čremošniansky) či najmodernejšieho tunela (Sitina). Akcia sa začne v Bratislave (Avion Shopping Park), potom sa presunie do Žiliny (Obchodné centrum Max), neskôr do Košíc a svoju púť zavŕši v Martine.

Foto – STA

  1. Tunel Branisko
  2. Tunel Sitina
  3. Lamačský tunel
  4. Tunel Mont Blanc
  5. Slovenskí tunelári v zahraničí