Košická Optima 2 – spojenie monumentálnosti s ľudskosťou

  • 3. 12. 2008

[caption id="attachment_9535" align="alignright" width="300"]

Najväčším prínosom mestský charakter

Hlavným uzlom nákupnej galérie a súčasne centrálnym prvkom novej Optimy, ktorej vtlačili svojskú pečať architekti Paul Ayre (Angličan) a Martin Drahovský (Košičan), je monumentálne presklené átrium s reštauráciami, rýchlym občerstvením a menšími obchodmi na prvom poschodí prepojenom s obchodnou pasážou pôvodnej Optimy. „Kvôli výraznému výškového rozdielu pokračuje galéria nového komplexu na spodnom podlaží, ktoré je oproti prvému poschodiu o 6 metrov nižšie. Nasledujúca prízemná časť novej budovy plynulo nadväzuje na objekt reťazca Kika,“ dopĺňa charakteristiku rozšírenej prístavby výkonný riaditeľ pre development MREM SK Marián Sekula.

Zaujímavosť a originálnosť projektu Optimy 2 vidí Martin Drahovský v spojení monumentálnosti centrálnej pasáže s ľudskosťou. Aby sa v nej zákazník nestratil, uplatnil sa tu princíp hry so svetlom, prepojenia exteriéru a interiéru (horizontálne), no najmä spodného a horného podlažia (vertikálne), čo považuje za obrovské plus. Výsledkom požiadavky na zmenu usporiadania je vnútorná ulička slúžiaca na prepojenie všetkých obchodných jednotiek. „Pri redizajne sme nadviazali na životaschopnosť výzoru pôvodného strediska a pre obe časti sme pokračovali vo vstupoch cez modré signálne veže. Za asi najväčší prielom v oblasti obchodných centier považujem mestský charakter novej Optimy, ktorý vytvára najmä veľká presklená fasáda,“ vysvetľuje pohľad na vlastné dielo jeho košický spolutvorca.

Z exteriérového pohľadu návštevníkov pri vstupe do Košíc nevtieravo víta jemná modrá farba. Architekt ju prirovnal k „mestskej bráne“ reprezentujúcej jednu z dvoch farieb v zástave Košíc. „V interiéri sa Optima ľuďom prihovára cez sklenenú fasádu tým, že sa otvára voči divákovi prelínaním priestoru zvnútra i zvonka… Keď sa večer pozriete na rozsvietený objekt z parkoviska, máte aj pohľad na fasádu, aj priehľad dovnútra,“ dodáva Drahovský a uzatvára: „Každá budova v centre musí komunikovať nielen v interiéri, ale aj s okolím. Mimo centra zas architekt potrebuje vytvoriť prostredie, ktoré mu v meste dotvárajú historické budovy. Na jednej strane má teda na okraji mesta voľnosť, na druhej strane však aj povinnosť vymyslieť niečo viac.“

Obavy z krízy nezdieľajú

Na margo stavebných prác, ktorých hlavným dodávateľom bola spoločnosť Metrostav – člen medzinárodnej skupiny DDM Group a jedna z najväčších českých stavebných firiem, treba povedať, že mali hladký priebeh. „Išlo o našu prvú zákazku v Košiciach. Tím, ktorý sme sem vyslali, bol však skúsený a v novom prostredí sa rýchlo zorientoval. Pozitívne pre nás boli aj skúsenosti s miestnymi firmami, s ktorými sme na výstavbe spolupracovali (napríklad Doprastav Žilina – poznámka autora). Dnes už viem, že predstavy investora sme naplnili k jeho úplnej spokojnosti, a verím, že to nie je posledná zákazka, na ktorej sme v Košickom kraji pracovali,“ netají svoju spokojnosť riaditeľ divízie 1 Metrostavu Milan Veselský.

Obavy, či ohlásené plány investovať do ďalších obchodných centier na Slovensku (Dubeň v Žiline, Saratov v Bratislave) neohrozí terajšia ekonomická a finančná kríza vo svete, výkonný šéf MREM SK nezdieľa: „Ako skupina s rastovým potenciálom a silnou kapitálovou základňou vnímame súčasnú ekonomickú situáciu ako výzvu na výraznejšie presadenie sa na trhoch strednej a východnej Európy a posilnenie portfólia zameraného prioritne na výrazné retailové celky,“ tvrdí Sekula a svoju argumentáciu podopiera podielom prenajímateľnej plochy 150 m2 na tisíc obyvateľov, kde je Slovensko oproti európskej úrovni stále pozadu.