Milan Halgaš (Greefin): Lepšie je predávať za menej ako vôbec

  • 13. 1. 2010

Vo všeobecnosti sa tvrdí, že na veľkosti vraj nezáleží. V oblasti realít to však nikdy neplatilo. V tejto sfére na veľkosti rozhodne záleží. Kríza len obrátila význam tohto slovného spojenia o celých 180 stupňov. Kým nedávno bol trend jednoznačný – čím väčšie, čím veľkolepejšie, čím okázalejšie, tým lepšie – súčasnosť všetko zvrátila. Megalomanské obytné komplexy, ktoré kupujúci považovali za „dobrú“ bratislavskú adresu, vec osobnej prestíže či vynikajúcu investíciu, sú dnes poloprázdne a viacerí budúci majitelia či podnikatelia špekulatívne skupujúci luxusné nehnuteľnosti húfne odstupujú od zmlúv.

Lákajú menšie a najmä lacnejšie novostavby

V dôsledku nepriaznivému trendu investori síce hýbu s cenami vybraných bytov smerom nadol, stále však ide skôr o kozmetické ako reálne poklesy. Prípadne sa snažia prilákať nových či udržať si tých zazmluvnených klientov bonusmi v podobe kuchýň či nadštandardného vybavenia v cene štandardu. Že to zväčša nestačí, dokazujú nepredané byty v efektných III vežiach, Obydicku, Jégeho aleji, Vienna Gate, River Parku a ďalších bratislavských rezidenčných súboroch, ktoré sú zväčša skolaudované a prichystané na nasťahovanie.

Predpokladám, že náklady na výstavbu sa znížili aj tým, že ide o oblasti s relatívne lacnými pozemkami, že vaše objekty sú nízkopodlažné, nemajú výťah ani podzemné garáže. A v ponuke máte iba holobyty.

Áno, váš predpoklad je správny, aj keď ceny pozemkov sú relatívne, znamená to, že čím nižšia cena, tým je pozemok ďalej od mesta, a tým teda klesá aj jeho predajaschopnosť. Snažili sme sa preto zvoliť vhodný kompromis. Všetky nami zrealizované projekty sú financované spoločnosťou priamo, čiže do financovania a cenotvorby bytov nevstupuje ďalší element (banka). Čo je pre klienta výhodné aj z toho hľadiska, že si môže na financovanie bytu vybrať peňažný ústav, ktorý mu vyhovuje. Pre nás to však znamená aj to, že môžeme reagovať na správanie trhu flexibilnejšie ako konkurencia, keďže nie sme viazaní zmluvami o financovaní a podobne.

Akú skupinu záujemcov považujete za svoju hlavnú cieľovú skupinu?

Našimi klientmi sú ľudia patriaci k strednej vrstve, vlastne najširšia skupina obyvateľstva.

Vzhľadom na lokalitu i vybavenie obytných domov možno usudzovať, že klienti ich kupujú na bývanie, nie ako investíciu. Je o tento typ bývania momentálne dostatočný záujem?

Áno, o takýto typ bývania je momentálne najväčší záujem, pretože väčšina klientov dnes kupuje na bývanie, a nie špekulatívne, respektíve investične. No keby bol tento záujem väčší, asi by to nenahnevalo nikoho z nás, mňa určite tiež nie.

Veľkú časť bytov máte predanú, čo je v dnešných časoch úspech. Stvorila vašu v súčasnosti určite zaujímavú ponuku kríza, alebo ste aj vy pocítili jej dopady?

Dopady krízy pocítil úplne každý, kto pôsobí v tejto oblasti a v každej jej zložke. Aj my sme sa, samozrejme, museli zaoberať otázkou, ako ďalej. A dospeli sme k záveru, že je lepšie predávať za nižšie ceny, ale určite nie stratovo, ako ponúkať za vyššie ceny s vidinou väčšieho zisku, ktorý je však v nedohľadne.

Foto – Greefin
1 – Veľký Biel
2, 3 – Čierna Voda
4 – Stupava