Prebieha výstavba najkomplikovanejšieho úseku diaľnice D1

  • 5. 5. 2010

D1 je najvýznamnejšia a najdlhšia slovenská diaľnica, ktorá po svojom dokončení spojí Bratislavu s hraničným priechodom Záhor na štátnej hranici s Ukrajinou cez Trnavu, Trenčín, Žilinu, Poprad, Prešov, Košice a Michalovce. Je súčasťou vetvy „A“ 5. paneurópskeho koridoru s trasou Terst – Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod – Ľvov a európskych ciest E50, E58, E75, E442 a E571. Výstavba diaľnice je náročná najmä v kopcovitom teréne medzi Považím a Turcom. Dvadsaťpäťkilometrový úsek v tejto oblasti má byť hotový v polovici roka 2014.

Okrem toho treba na „D-jednotke“ dokončiť ešte úseky medzi Martinom a Prešovom, čo je dovedna 75 kilometrov. Na trase budú aj 4 tunely a 106 mostov. Projekt sa má financovať ako Public Private Partnership (PPP). Za tridsať rokov zaplatí štát za výstavbu, prevádzku aj údržbu týchto úsekov koncesionárovi vyše 9 miliárd eur.

Najdlhší tunel na Slovensku usporí ročne 60 miliónov

Samospráva i podnikatelia výstavbu tunela z Višňového do Martina jednoznačne vítajú. Podľa župana Blanára všetci starostovia a primátori si uvedomujú, že dobudovanie tohto úseku diaľnice D1 je pre Žilinský kraj i Slovensko z hospodárskeho hľadiska strategické. Povedal to na stretnutí s predstaviteľmi obcí na Považí, kadiaľ povedie diaľnica. Ide predovšetkým o Hričovské Podhradie, Dolný Hričov, Ovčiarsko, Bitarovú, Lietavskú Lúčku, Žilinu – Bytčicu, Turie, Višňové na Považí a Vrútky v Turci. Počas výstavby bude vylúčená doprava na niektorých cestách druhej triedy, niekde sa zbúrajú domy i administratívne budovy a ťažkosti nastanú aj s vodným zdrojom.

Výstavba diaľnice sa zrejme najviac dotkne občanov Bitarovej, pretože bude kopírovať horizont tesne ponad obec a odreže jej juh. Najbližšie domy budú od nej podľa starostu Františka Drdáka vzdialené 150 metrov. „Už len musíme strpieť, kým ju postavia. Chceli sme dosiahnuť, aby išla viac do zárezu, ale už sa nedalo,“ hovorí Drdák. Útechou pre niektorých Bitarovčanov boli peniaze za pozemky. Susedného Ovčiarska sa výstavba dotkne iba okrajovo – prieskumná štôlňa tunela už vyúsťuje za obcou. Pokojnejšie bude aj v Dolnom Hričove a Hričovskom Podhradí, poza ktoré už D1 funguje a nový úsek sa tu bude napájať.

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami by podľa ministerstva dopravy mala byť dokončená bez tunelov v roku 2012 a spolu s nimi v roku 2014. Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) už schválila úver 250 miliónov eur a pre finančné uzavretie projektu sa ešte čaká na vyjadrenie Európskej investičnej banky (EIB), ktorá by mala poskytnúť miliardu eur. Okrem EBRD a EIB financie poskytnú aj komerčné banky. Približne 75 kilometrov D1 má v čiastočne v náročnom teréne postaviť konzorcium pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues.

Časti 75-kilometrového úseku medzi Martinom a Prešovom:

Dubná Skala – Turany: 16,45 km
Turany – Hubová: 13,60 km
Hubová – Ivachnová: 15,25 km
Jánovce – Jablonov: 18,54 km
Fričovce – Svinia: 11,20 km

Foto – Žilinská galéria, NDS 1 – Úsek D1 vo výstavbe od Vrtižera do Považskej Bystrice. Naň nadväzuje estakáda, ktorá má byť spojazdnená koncom mája.

2, 3 – Výstavba šesťpruhového úseku diaľnice D1 z Bratislavy do Trnavy. Podmienkou rekonštrukcie stredného deliaceho pásu bolo, že doprava musí byť vedená sústavne v štyroch pruhoch.

4 – Trasa diaľnice D1 v mieste vyrúbaného lesného porastu v katastri obce Bitarová. Povedie od tunela Ovčiarsko a pokračovať bude, prevažne na mostných objektoch, zvlneným terénom ponad obec. V tomto úseku povedie estakáda aj ponad jej okrajovú zástavbu.