Stagnácii na starom kontinente sa nevyhli ani nákupné centrá

  • 24. 4. 2012

[caption id="attachment_7169" align="alignright" width="300"] Na ilustráciu toho, aké je veľkosť či kapacita aj v prípade nákupných centier relatívna, prináša C&W rebríček tohtoročných európskych „šampiónov“: na jeho čele stojí OZ Mall v ruskom Krasnodare (169-tisíc m2), turecký Mall of Istanbul (135-tisíc m2) a Puerto Venecia v španielskom Zaragoze (124-tisíc m2).

Zdá sa však, že spoľahlivejším a objektívnejším ukazovateľom celkového významu a zastúpenia maloobchodnej štruktúry v danej krajine je počet „štvorcov“ v prepočte na zvolenú jednotku populácie. Európsky priemer tak podľa štúdie C&W vychádza na 247 m2 nákupných centier na tisíc obyvateľov, pričom Česko s hodnotou „203“ sa nachádza pod týmto priemerom a vzhľadom na už povedané pravdepodobnosť, že by sa mu v najbližších rokoch priblížilo, je veľmi nízka. Aká je v tomto ohľade pozícia Slovenska, sa report z prieskumu C&W z neznámych dôvodov nezmieňuje.

„V roku 2011 sme zaznamenali značnú investičnú aktivitu v oblasti maloobchodných a priemyselných nehnuteľností. Kvôli obmedzenej výstavbe investori nemierili na kancelárie v takej miere ako po minulé roky. V roku 2012 by však malo dôjsť k obratu a kancelárie by mali zaujímať najväčší podiel na trhu. Maloobchod bude aj naďalej obľúbeným investičným sektorom, a to vďaka dobrej obsadenosti. Tok transakcií bude brzdiť len nedostatok projektov na predaj,” skonštatoval ohľadom očakávaného vývoja a perspektív jednotlivých realitných sektorov vedúci investičného tímu C&W v Českej a Slovenskej republike James Chapman.

Ilustračné obrázky – HB Reavis Slovakia (1), Euromax/Crestcom (2)
Grafy – C&W
1) Európske obchodné centrá s výstavbou naplánovanou na roky 2012–2013 (v miliónoch m2)
2) Priemerná plocha nákupných centier na tisíc obyvateľov v jednotlivých krajinách (v m2)