Východiskom komplexná a prísne riadená stratégia predaja

  • 2. 2. 2011

[caption id="attachment_7805" align="alignright" width="300"] Za rozhodujúce faktory rezidenčného trhu považuje Boeris makroekonomiku, dopyt, ponuku a kvalitný pôdorys. Hodnota nehnuteľnosti určenej na bývanie spočíva v tom, že sa v nej človek cíti dobre. Dnes sa podľa neho oplatí postaviť malý, no kvalitný byt a zisk – marža je aj pri poklese cien stále obrovská. Staré, do roku 2008 postavené byty sú v porovnaní s novými (zhotovenými v čase, keď sa stavebné materiály dali nakúpiť lacno) menej kompetitívne, pretože stratili konkurencieschopnosť. „Kľúčová vec je kvalita a potom poloha, pretože existuje veľa pekných projektov, ale na zlom mieste,“ podotkol. Výsledkom tak je, že niekoľko tisíc bytov zostáva nepredaných. Kupujúci dnes vlastne developera núti dodávať na trh viac kvalitných produktov za konkurenčné ceny.

Záver očami Ermanna Boerisa vyzerá tak, že kvalitné a dobre lokalizované projekty budú mať vždy vysokú pravdepodobnosť úspechu v každom segmente trhu. Skúsení developeri, na rozdiel od developerov „no-name“, budú môcť zmätok, ktorý neustále ovplyvňuje trh, efektívne riadiť. Aj tie najlepšie projekty si ale vyžadujú zodpovedajúci podiel na vlastnom imaní (30 až 50 %).

Grafy – REMAX Slovakia (1–4), Colliers International (5–7)

  1. Európsky realitný barometer
  2. Všeobecný dopyt po jednotlivých typoch nehnuteľností (prenájom a predaj)
  3. Vývoj dopytu po nehnuteľnostiach v tomto roku v oblasti nákupov a prenájmov (žltá=stúpajúci, modrá=stabilný, červená=klesajúci)
  4. Najdôležitejšie klientmi uvádzané kritériá pri výbere nehnuteľnosti na kúpu alebo prenájom
  5. Komerčné nehnuteľnosti v metropolách krajín CEE
  6. Zelené projekty v Európe
  7. Priemyselné nehnuteľnosti: Slovensko vs. krajiny CEE (miera neobsadenosti / celkové zásoby)