Budúcnosť nákupných centier

  • 30. 10. 2012

Dnešná doba je komplikovaná. Nezamestnanosť a celkové obavy o budúcnosť znižujú ochotu slovenských zákazníkov utrácať. Ak sa tak rozhodnú požadujú maximálny komfort pri nákupoch. Tieto okolnosti si mnoho investorov, developerov a tiež maloobchodníkov začína uvedomovať. Začali sa zaoberať otázkou, či nákupné centrum revitalizovať. Ak áno, tak ako veľmi radikálnu zmenu by mala rekonštrukcia priniesť. Či postačí jemný make-up, alebo bude potrebný celkový upgrade.

Na otázky týkajúce sa smerovania developmentu súčasných nákupných centier odpovedá Erik Štefanovič z bratislavskej pobočky skupiny DELTA, ktorá momentálne aktívne pracuje napríklad na revitalizácií nákupného centra Shopping City Süd vo Viedni. Medzi jej úspechy patrí aj tohtoročná ukončená výstavba najväčšieho nákupného centra Ave Plaza v ukrajinskom Charkove.
"Myslím, že už pominulo prvotné nadšenie Slovákov, ktoré panovalo pri expanzii nákupných centier, ktoré začiatkom deväťdesiatych rokov postupne pribúdali ako huby po daždi a zákazníci tu trávili veľkú časť svojho voľného času. Prichádza doba, kedy je na čase urobiť ďalší krok, aby sa nakupovanie stalo pre zákazníka opäť atraktívne a mal dôvod sa do konkrétneho nákupného centra vracať . Často totiž interiéry nepodliehajú ani toľko technickému zastaraniu ako morálnemu. Preto je jasne vidieť trend, ktorý z nákupných centier vytvára skôr zábavné centrum, ktoré Vám okrem bežného nákupu na celý týždeň ponúka aj rôznorodú paletu doplnkových služieb vo forme občerstvenia, detských kútikov, kaderníctva, fitness, čerpacích staníc či relaxačných zón, ale samozrejmosťou sa tiež stalo napríklad wi-fi pripojenie.

Kráčame do budúcnosti. Čo je podľa vás ten správny krok, ktorým by sme mali vykročiť?

"Rozhodujúce v budúcnosti bude zvoliť správny predajný koncept a namiešať tak optimálny mix obchodných značiek, služieb a zábavného programu tak, aby zodpovedal potrebám zákazníkov danej spádovej oblasti v ktorej nákupné centrum pôsobí. Čoskoro bude nutná aj ďalšia pridaná hodnota. Iba modernizácia interiéru je krátkodobým riešením. Cieľom by mal byť celkový upgrade, teda posun nákupného centra do vyššej kategórie kvality. Kvality prostredia a väčšie orientácia na pohodlie a komfort zákazníka, pretože len spokojný zákazník sa rád vracia a navyše je tou najúčinnejšia reklamou ", predpovedá budúcnosť slovenských nákupných centier Štefanovič, konateľ českej a slovenská pobočky Delta Projektconsult, ktorá pôsobia v oblasti architektúry, projekcie, riadenia stavieb a trvalo udržateľnej výstavby v Čechách už 14 rokov.

Zdroj a foto: Delta Projektconsult Slovakia
obr. 1–3: nákupné centrum Gerngross, Viedeň
obr. 4–6: nákupné centrum Shopping City Süd, Viedeň
obr. 7–9: nákupné centrum Ave Plaza, Charkov, Ukrajina