Modernizácia staršieho bývania opätovne v kurze

  • 29. 6. 2009

Pridlho trvajúce obdobie neistoty, ktoré viacerým ľuďom zmarilo vyhliadky na nadobudnutie novostavby úspešným predajom svojej „secondhandovej“ nehnuteľnosti, ich prinavracia do obdobia úvah pred stavebným boomom. Istý spôsob ako sa dopracovať k lepšiemu bývaniu, ktorý vtedy jednoznačne dominoval, bola totiž rekonštrukcia staršieho bytu (či už panelového alebo tehlového). Početné stavebné firmy ponúkajúce tento druh služby – od jednočlenných až po personálne hierarchizované – sa po masívnom nástupe developerov z trhu inštinktívne stiahli. Ukazuje sa, že len dočasne a staronová príležitosť, prihraná tentoraz hospodárskou krízou, sa im v novom preoblečení znova vracia.

Doterajší výrobcovia plastových, hliníkových či euriookien, stropných podhľadov, vstavaných skríň, plávajúcich podláh, obkladov a dlažby, elektro a vodoinštalatéri, zasklievači balkónov a lodžií – všetci títo zacítili obrovskú šancu na svoj comeback a momentálne sa predháňajú, kto vyrukuje pred zákazníka frustrovaného nevyspytateľným správaním sa globálneho fenoménu s najnižšou cenou. A tak sa denne dozvedáme o dosiaľ neslýchaných 50-percentných zľavách nemenovaných firiem na dvere šatníkov a skríň, na okná s najlepšími technickými parametrami a na ďalšie a ďalšie komodity. S montážou a odvozom odpadu „all inclusive“.

Takmer polovica chce obnovovať a zútulňovať

Zaujímavou doplňujúcou informáciou uvedeného prieskumu GfK je, odkiaľ Slováci v súvislosti so zmenami v domácnostiach čerpajú inšpiráciu a nápady. Ako ukazuje aj graf, najčastejšie je to z rôznych časopisov a magazínov o bývaní (56 %), potom z domácností iných ľudí (42 %), no svoju rolu tu zohráva aj televízia (30 %). Ďalšími možnosťami, kde sa podľa respondentov dajú získať nové impulzy a idey, sú aj predajne s nábytkom (28 %), katalógy (25 %), internet (17 %), rôzne výstavy (7 %) a približne rovnaký počet ľudí si nechá poradiť odborníkmi (7 %).

Spoločnosť GfK Slovakia, ktorá sa považuje za lídra na trhu marketingového prieskumu a poradenstva, vznikla v roku 1991 v Bratislave a je súčasťou celosvetovej siete GfK so sídlom v Norimbergu. Skupina GfK je štvrtou najväčšou spoločnosťou na svete zaoberajúcou sa prieskumom trhu. Riadi 115 spoločností pokrývajúcich vyše 100 krajín a z celkového počtu približne 10-tisíc zamestnancov (stav k 30. 9. 2008) pracuje viac ako 80 percent mimo územia Nemecka. Aktivity GfK zahŕňajú tri obchodné sektory: Custom Research, Retail & Technology a Media. Vo finančnom roku 2007 sa jej podarilo dosiahnuť tržby v celkovej výške 1 162,1 milióna eur.

Ilustračné foto – autor
Graf – GfK Slovakia