Pridlho trvajúce obdobie neistoty, ktoré viacerým ľuďom zmarilo vyhliadky na nadobudnutie novostavby úspešným predajom svojej „secondhandovej“ nehnuteľnosti, ich prinavracia do obdobia úvah pred stavebným boomom. Istý spôsob ako sa dopracovať k lepšiemu bývaniu, ktorý vtedy jednoznačne dominoval, bola totiž rekonštrukcia staršieho bytu (či už panelového alebo tehlového). Početné stavebné firmy ponúkajúce tento druh služby – od jednočlenných až po personálne hierarchizované – sa po masívnom nástupe developerov z trhu inštinktívne stiahli. Ukazuje sa, že len dočasne a staronová príležitosť, prihraná tentoraz hospodárskou krízou, sa im v novom preoblečení znova vracia.
Doterajší výrobcovia plastových, hliníkových či euriookien, stropných podhľadov, vstavaných skríň, plávajúcich podláh, obkladov a dlažby, elektro a vodoinštalatéri, zasklievači balkónov a lodžií – všetci títo zacítili obrovskú šancu na svoj comeback a momentálne sa predháňajú, kto vyrukuje pred zákazníka frustrovaného nevyspytateľným správaním sa globálneho fenoménu s najnižšou cenou. A tak sa denne dozvedáme o dosiaľ neslýchaných 50-percentných zľavách nemenovaných firiem na dvere šatníkov a skríň, na okná s najlepšími technickými parametrami a na ďalšie a ďalšie komodity. S montážou a odvozom odpadu „all inclusive“.
Takmer polovica chce obnovovať a zútulňovať
Zaujímavou doplňujúcou informáciou uvedeného prieskumu GfK je, odkiaľ Slováci v súvislosti so zmenami v domácnostiach čerpajú inšpiráciu a nápady. Ako ukazuje aj graf, najčastejšie je to z rôznych časopisov a magazínov o bývaní (56 %), potom z domácností iných ľudí (42 %), no svoju rolu tu zohráva aj televízia (30 %). Ďalšími možnosťami, kde sa podľa respondentov dajú získať nové impulzy a idey, sú aj predajne s nábytkom (28 %), katalógy (25 %), internet (17 %), rôzne výstavy (7 %) a približne rovnaký počet ľudí si nechá poradiť odborníkmi (7 %).
Spoločnosť GfK Slovakia, ktorá sa považuje za lídra na trhu marketingového prieskumu a poradenstva, vznikla v roku 1991 v Bratislave a je súčasťou celosvetovej siete GfK so sídlom v Norimbergu. Skupina GfK je štvrtou najväčšou spoločnosťou na svete zaoberajúcou sa prieskumom trhu. Riadi 115 spoločností pokrývajúcich vyše 100 krajín a z celkového počtu približne 10-tisíc zamestnancov (stav k 30. 9. 2008) pracuje viac ako 80 percent mimo územia Nemecka. Aktivity GfK zahŕňajú tri obchodné sektory: Custom Research, Retail & Technology a Media. Vo finančnom roku 2007 sa jej podarilo dosiahnuť tržby v celkovej výške 1 162,1 milióna eur.
Ilustračné foto – autor
Graf – GfK Slovakia