Na Slovensko prichádza CENTURY 21 – čo na to NARKS?

  • 26. 1. 2010

V rámci rozširovania svojich aktivít v Európe rozhodla najväčšia globálna realitná sieť Century 21 Real Estate LLC o vstupe na slovenský trh prostredníctvom spoločnosti CENTURY 21 Slovakia, ktorá 21. januára 2010 oficiálne otvorila svoje zastúpenie v Bratislave, a stala sa tak výhradným používateľom značky CENTURY 21 na území SR. Slovensko je teda 23. európskou krajinou, kde bude pôsobiť podľa prieskumu spoločnosti Millward Brown z roku 2007 „prvá realitná značka, ktorú si zákazník vybaví v krajinách, akými sú USA, Kanada, Francúzsko alebo Čína“.

CENTURY 21 vznikla v roku 1971 v USA a v priebehu svojho 39-ročného pôsobenia na svetových trhoch sa z nej stala energická, rýchlo expandujúca a dobre etablovaná medzinárodná sieť. V súčasnosti zahŕňa bezmála 9 000 franšízingových kancelárií v 70 krajinách. Vyše 165-tisíc maklérov ponúka denne v jej rámci niekoľko miliónov nehnuteľností po celom svete.

Systém školenia, pomoc pri relokácii, rýchlosť postupu

Daniel Bilý, CEO CENTURY 21 Slovakia

Bolo načasovanie príchodu najväčšej globálne realitnej siete CENTURY 21 na Slovensko práve v postkulminačnej fáze krízy zámerom?

Každá svetová kríza priniesla vo všeobecnosti obrovský útlm ekonomiky a nie je tomu inak ani teraz. Nebolo naším priamym zámerom vstupovať na trh v kríze, no práve počas predchádzajúcich kríz zaznamenala spoločnosť CENTURY 21 najväčší nárast svojich franšízantov. Kríza nie je prekážkou vstupu nadnárodnej realitnej kancelárie na trh. Práve naopak, čoho dôkazom je aj Česko, ktoré sa práve v čase krízy stalo najúspešnejšou európskou krajinou v systéme CENTURY 21. Veľké sieťové realitné kancelárie poskytujú tým menším možnosť zvýšiť ich odbornosť a profesionalitu, čím sa dostanú v danom regióne o krok pred konkurenciu. Je totiž prirodzené, že spoločnosti v čase neistoty potrebujú podporu a pomoc, ktorú im my vieme poskytnúť. Podpora sa týka úplne všetkých oblastí poskytovania realitných služieb, či už je to riadenie, marketing, administratíva, systémy alebo vzdelávanie.

Ide z vášho pohľadu o príležitosť zlepšiť kvalitu a štruktúru konkurenčného prostredia alebo, naopak, o navyšovanie jeho kvantity?

CENTURY 21 prináša na Slovensko hlavne kvalitné realitné služby, ktoré tu do týchto momentov absentovali. Naši realitní makléri nebudú len sprostredkovatelia predaja, ale budú hlavne poskytovať služby, čo v konečnom dôsledku, pevne verím, prispeje ku zlepšeniu poskytovania realitného servisu na Slovensku vo všeobecnosti.

Myslíte si, že vzhľadom na priveľký počet realitných kancelárií zostal u nás ešte priestor na 50 ďalších fungujúcich, ktoré tu chce mať CENTURY 21 v horizonte piatich rokov?

To, že je na Slovensku veľa realitných kancelárií, berieme ako veľké plus, pretože my ponúkame produkt určený v prvom rade pre existujúce realitné kancelárie. To znamená, čím ich je viac, tým je pre nás väčšia možnosť výberu. Vybrané RK získajú v danom regióne oproti ostatným veľkú konkurenčnú výhodu. Veď z kvalitnej, aj keď neznámej realitky sa z noci môže stať realitná kancelária s takmer 40-ročnými skúsenosťami, ktoré jej my poskytneme.

Dôjde tým, podľa vás, nevyhnutne k prirodzenej selekcii resp. k zániku neefektívne fungujúcich realitiek?

Je to krok, ktorý automaticky nasleduje. Podľa našich analýz už v čase krízy opustilo realitný trh približne 20 % realitných kancelárií. Je to prirodzená selekcia, ktorá funguje vo svete od nepamäti a tým len doplním vaše slová, že vstup CENTURY 21 napomôže určitým spôsobom ku znižovaniu počtu neefektívnych a často aj špekulatívnych realitiek. Majiteľom realitných kancelárií ponúkame maximálnu podporu, teritoriálnu jedinečnosť, preto tým, ktorí sa v rámci globalizácie trhu rýchlo rozhodnú, zaručíme nielen náskok pred ostatnými, no rovnako aj posun v hierarchii realitných kancelárií v regióne. Dôležité je dodať, že každá kancelária ostáva nezávisle vlastnená a spravovaná.

Martin Lazík, generálny sekretár NARKS (Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska)

„Pevne verím, že medzinárodná sieť, ktorá si buduje niekoľko rokov svoje meno a imidž, bude prísne strážiť kvalitu a dobré renomé aj na Slovensku. Až prax ukáže, ako prísni budú pri vyberaní kancelárií a nositeľov značky u nás. Nárast počtu kancelárií je v mnohých regiónoch vnímaný kriticky, nakoľko trh je v zásade obmedzený. Nárast o 50 nových kancelárií však nepredpokladám, pretože si myslím, že do siete pribudnú aj spoločnosti, ktoré fungovali na trhu už predtým – čiže len budú pokračovať pod značkou novej siete. Už viac ako rok bojujú realitné kancelárie s krízou, a teda aj s vlastnou efektivitou. Ak nepracovali či nepracujú efektívne, problém s prežitím nastane podľa toho, či sa nová sieť na Slovensku rozšíri alebo nie.“

Foto – HB Reavis Slovakia
1, 2, 3 – Aupark Tower v bratislavskej Petržalke, ktoré si CENTURY 21 Slovakia zvolila za svoje oficiálne sídlo.