Nákupným centrám rástla návštevnosť

Z najnovšieho kvartálneho reportu globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE vyplýva, že aktuálne je na Slovensku celkom 2 364 013 m2 moderných maloobchodných priestorov, teda nákupných centier a retail parkov.

„Od roku 2019 každoročne na náš trh pribudne nové nákupné centrum s výmerou presahujúcou 20 000 m2. Inak to nebolo ani tento rok. Po dvoch rokoch bol totiž v Bratislave dokončený ďalší veľký projekt, konkrétne rozšírenie nákupného centra Eurovea s celkovou prenajímateľnou plochou o rozlohe 25 000 m2,“ udáva Tomáš Lörincz, riaditeľ prenájmov obchodných priestorov, CBRE Slovensko.

„Omnichannel“ stratégia

Hlavným nájomcom novej Eurovei je známy írsky maloobchodný predajca odevov – Primark. Ide o medzinárodnú sieť, pričom táto nová prevádzka je zároveň prvou na Slovensku. Ďalšie unikátne koncepty, ktoré sa centru podarilo získať, sú napríklad Nike s najväčšou predajňou na Slovensku, prvá slovenská predajňa športového módneho operátora JD Sport, ale tiež e-obuv – internetového predajcu obuvi, ktorý tak doplnil svoj prvý kamenný obchod na Slovensku k dcérskym značkám CCC a HalfPrice. „Potrebu otvárania kamenných prevádzok potvrdzujú aj najnovšie výsledky z európskej správy CBRE, ktorá uvádza, že až 60 % spotrebiteľov v rámci Európy uprednostňuje nákup v kamenných prevádzkach. Budúcnosť maloobchodu tak definuje tzv. omnichannel stratégia, ktorá ponúka bezproblémový nákup na internete aj v kamennej prevádzke,“ komentuje Tomáš Lörincz, riaditeľ prenájmov obchodných priestorov, CBRE Slovensko.

Vyššie obraty

Na základe dát, ktoré spoločnosť CBRE už každoročne zhromažďuje vo svojom Shopping Center Indexe, dosiahli maloobchodné priestory v prvom polroku 2023 vyššie obraty ako v rovnakom období minulého roka. Podľa odborníkov bol pritom nárast najviac citeľný práve v prvých mesiacoch roka. V januári narástli o 23 %, vo februári o 16 % v porovnaní s rovnakými mesiacmi v roku 2022. „Suma sumárum, za prvý polrok sa medziročný nárast obratov maloobchodných prevádzok v nákupných centrách vyšplhal na úroveň 11 % oproti predchádzajúcemu roku,“ dopĺňa ďalej Tomáš Lörincz.

Prvá polovica tohto roka vedie (v porovnaní s prvým polrokom 2022) aj v otázke návštevnosti nákupných centier na Slovensku. Aj v tomto prípade návštevnosť najviac rástla v úvode roka, teda v zimných mesiacoch. Podľa aktuálnych meraní spoločnosti CBRE sa celková návštevnosť zvýšila o 8 %. S návštevnosťou však rástla aj výška nájmov v nákupných centrách. Tá sa medziročne zvýšila vo všetkých kategóriách o 7 %.

rs/sk