Save Rent: aliancia poradcu a developera v prospech klienta

  • 18. 10. 2009

Kríza a ňou vyvolané problémy donútili top manažérov z rôznorodých, okolo realít oscilujúcich odvetví spájať rozumy a vynachádzať inovatívne riešenia, z ktorých by neprofitovala iba jedna strana. Už pred časom sme zaznamenali napríklad alianciu developera a banky (Vara Group & Volksbank Slovensko) v záujme reanimácie ochabnutého dopytu, no takisto sólovú aktivitu developera (TriGranit), ktorý ponúkol klientovi – nájomníkovi metodickú pomoc v procese jeho relokácie.

S najnovšou iniciatívou zameranou na pomoc firmám v znižovaní ich nákladov na prenájom kancelárskych priestorov vychádzajú v týchto dňoch spoločnosti CB Richard Ellis (CBRE) a Quinlan Private Golub (QPG). Save Rent – projekt nimi zastrešených inovatívnych služieb – nešetrí iba finančné prostriedky, ale i čas, ktorý je s nimi od nepamäti nerozlučne prepojený.

Joerg Kreindl (CBRE): Nadišiel čas zvážiť dlhodobé stratégie

Popredná konzultačná realitná spoločnosť CBRE a QPG – jednotka na scéne európskeho developmentu – si ako prostriedok na dosiahnutie tohto cieľa zvolili „zdôrazniť výnimočné príležitosti súčasného trhu“. Jeden aspekt iniciatívy, ktorým je webstránka Nosná idea webovej stránky www.saverent.eu sleduje trojakú úsporu: nájmu, času a peňazí potenciálnych nájomcov. Prvá vychádza z premisy, že v dôsledku obmedzenia špekulatívnych projektov na trhu strednej a východnej Európy sa v priebehu rokov 2009, 2010 a 2011 počet nových štvorcových metrov výrazne zníži. Za predpokladu stabilného až mierne rastúceho dopytu to spôsobí aj nárast jednotkovej ceny za prenájom. A to má byť práve parketa tímu Save Rent, ktorý dôsledným monitoringom dostupných priestorov dokáže nájomcovi poskytnúť riešenie minimalizujúce riziká dnešného trhu, návod ako dosiahnuť prakticky nulové náklady na premiestnenie do kvalitných kancelárií (zápočtom do nájomného, peňažným príspevkom), alebo mu ukázať možnosti rastu (najmä u projektov s niekoľkými fázami).

Početné odborné analýzy kancelárskeho segmentu, cenové mapy v konkrétnych lokalitách, dlhodobý vývoj na trhu – toto všetko nájde klient na jednom mieste: Saverent.eu. Komplexné kalkulácie po zodpovedaní troch otázok (veľkosť existujúcich priestorov, počet zamestnancov a termín súčasného prenájmu) už zabezpečí tím Save Rent a poskytne riešenie šité na mieru. To je celé tajomstvo úspory času. Prioritným cieľom iniciatívy Save Rent je úspora peňazí – čiže predložiť klientom reálne možnosti na zníženie nákladov zvýšením efektívnosti svojich kancelárskych priestorov.

„Zdá sa, že táto iniciatíva s cieľom pomáhať spoločnostiam znížiť náklady na nájom a maximalizovať využitie komerčných priestorov prichádza v de facto príznačnom období. Od minulého roka môžeme pozorovať obrovskú zmenu v prístupe a postoji spoločností, rozhodnutia o finančných výdavkoch sú viac detailné a premyslené. Som presvedčený, že tie, čo teraz robia dlhodobé rozhodnutia, ocenia túto iniciatívu, ktorá je profesionálnou snahou zabezpečiť efektívnosť nákladov pre nájomcu a umožniť im premiestniť sa do kvalitných priestorov s potenciálom na expanziu do budúcnosti,“ vyhlásil Guy Speir, Leasing & Marketing Director QPG.

S reputáciou silného developera

Celý dnešok je napokon o informáciách. Dobrým základom na porovnanie môže byť prehľad trhov aj z iných regiónov. Údaje, ktoré vloží do systému Save Rent záujemca, však zostávajú dôverné (kedy hodlá pôvodnú nehnuteľnosť opustiť, zvažovaná nová lokalita, inštruktáž zo strany materskej spoločnosti atď.). Dosiahnuť nielenže uspokojujúci vývoj na realitnom trhu, ale priniesť pozitívne efekty aj do oblasti zamestnanosti a služieb – taký je všeobecný cieľ iniciatívy.

„O čo nám ide? Vyprovokovať nájomníka, aby nás vyskúšal. Predstavte si len, koľko ušetrí, keď sa presťahuje z 2 kancelárskych budov, kde sú 2 recepcie, 2 zasadačky, 2 serverovne, do jednej,“ vysvetlil lapidárne Guy Speir zmysel iniciatívy Save Rent založenej na trojslogane Save Rent – Save Time – Save Money. Jej kompetentnosť odôvodnil „pôsobivým“ zoznamom klientov, vyše 15-ročnými skúsenosťami a objemom 250-tisíc m2, ktorý za ten čas realizovali. „Máme reputáciu silného developera, ktorý dokáže odhadnúť a naplniť potreby zákazníka,“ podotkol predstaviteľ QPG.

Na margo dočasného pozastavenia kancelárskeho projektu QPG priznal: „Emporia Towers bol pôvodne plánovaný ako špekulatívny projekt, teraz je však prekontrahovaný. Stojíme si za naším záväzkom zabezpečiť jeho financovanie, kvôli finančnej kríze je však lepšie zabezpečiť si vopred obsadenosť. Aby sme teda mohli spustiť výstavbu, potrebujeme zazmluvniť aspoň 40 až 50 percent plochy.“ Ako predstavitelia QPG potvrdili, v prípade Emporia Towers zatiaľ neevidujú predprenájom (zmluvy o budúcej nájomnej zmluve). Reálny začiatok výstavby preto vidia až v roku 2010.

Vizualizácie – Best Communications (projekty QPG)
1, 2 – Emporia Towers (Bratislava)
3 – Explora Business Centre (Praha)